10 tips for å få mest mulig ut av din bipolare terapi |

Terapi kan hjelpe

Tilbringetid med din terapeut kan hjelpe deg med å få informasjon om din tilstand og personlighet og utvikle løsninger på hvordan du kan forbedre livet ditt. Dessverre er det noen ganger vanskelig å sette inn alt under dine besøk. Du kan fullføre en økt tenkning: Vi har ikke nådd noen av emnene jeg ønsket å diskutere!& # 8221;

Her er noen enkle måter å få mest mulig ut av dine vanlige terapi-økter. Det er noen måter å sørge for at problemene du må møte, får den tiden de trenger.

Ditt første besøk

Under ditt første besøk samler din terapeut generelt informasjon om deg, din tilstand og på / på symptomene på ditt liv. Mer informasjon du er lett tilgjengelig for din terapeut, raskere, du kan begynne å hjelpe deg.

Her er litt informasjon du bør være klar til å gi:

  • Detaljer om dine nåværende symptomer
  • Fordi du leter etter en terapi
  • Din medisinske historie
  • Eventuelle legemidler du tar

Forbered deg på hvert besøk

Du bør forberede deg på forhånd for å maksimere hver økt. La nok tid til å komme til avtalen din, slik at du ikke skynder deg når du må være avslappet. Du bør også avstå fra alkohol eller rekreasjonsdroger. Terapi er et øyeblikk å jobbe med dine problemer, ikke for selvmedicare å overvinne dem.

Innføring i dagboken og overvåking

Å holde en dagbok kan hjelpe deg med å hente minne under behandlingen. Ta opp statene D & # 8217; sinn og aktiviteter mellom økter. Noterer eventuelle problemer du måtte ha hatt eller noen personlige intuksjoner du måtte ha hatt. Så gjennomgå ryktene til dagboken før økten eller ta den med deg i økten.

Presentere deg selv å dele

Grunnen til at du går til terapi er å hjelpe deg med å løse problemer. Men du vil ha liten suksess med mindre du er klar til å dele dine tanker og følelser. Dette kan inkludere å snakke om smertefulle eller pinlige minner. Du må kanskje avsløre deler av din personlighet, du er ikke stolt av, men din terapeut er ikke der for å dømme deg. Diskuter problemene som irriterer deg mer, kan hjelpe deg med å endre eller lære å godta deg selv.

Åpen

L & # 8217; Åpning er ikke den samme som deling. Åpning betyr villighet til å svare på spørsmålene til terapeuten. Det betyr også å være åpen for åpenbaringer på deg selv. Dette kan hjelpe deg med å forstå måten du handler på, hvordan du føler og hvordan du kan samhandle med andre. Være åpen lar deg dele og ta det som kommer til å tenke under behandlingen.

Gjør leksene dine

Noen typer terapi krever at du skal gjøre lekser hjemme. Disse består vanligvis av å praktisere A & # 8217; ferdighet eller teknikk blant terapi økter. Hvis din terapeut tildeler deg & # 8220; lekser & # 8221; sørg for at du gjør det. Ta notater på # 8217; erfaring og forberedt på å diskutere det i neste sesjon. Hvis du tror at du ikke ville kunne fullføre en bestemt oppgave hjemme, snakk med din terapeut.

Ta notater under ditt besøk

Akkurat som du bør ta notater utenfor terapien, merk noen observasjon eller konklusjon som du kommer i løpet av behandlingen. Dette vil tillate deg å vurdere hva du jobbet den dagen. Notater kan tjene som en påminnelse om fremgang du gjør.

Plasser dine spørsmål

Din terapeut vil trolig stille deg mange spørsmål om hendelsene i ditt tidligere liv og nåtid. Disse spørsmålene er nødvendig for å ha et presis bilde av forholdene dine. For å skape tillit, bør kommunikasjonen fungere i begge retninger. Med andre ord, still spørsmål om noen kommer til deg. Det er viktig at din terapeut fungerer med deg for å finne svar på dine spørsmål.

Hold spørsmålene dine fokusert på symptomer, hvordan de påvirker din daglige funksjon, og hva som kan gjøres for å lindre dem.

Personlige spørsmål til din behandler er ikke passende. Det er best for din terapeut å holde en faglig grense.

Ta deg litt tid etter en økt

Avhengig av hva du diskuterte med terapeuten din den dagen, kan du oppleve noen intense følelser som går gjennom deg etter en økt. Prøv å planlegge litt fritid etter hver økt for å gi deg selv tid til å samle tankene dine og absorbere det som nettopp skjedde. Å bruke litt tid på å skrive notater om reaksjonene dine, eller til og med sitte alene med tankene dine, kan være veldig terapeutisk.

Gå tilbake til økten

Før neste økt, se gjennom notatene fra forrige økt. Gjennomgå hva du snakket om og begynn å tenke på hva du vil møte i neste sesjon. Innsiktene som er oppnådd av øktene, bør ikke begrenses til studiet av terapeuten. Pass på at du tenker på fremdriften din i løpet av dagene før neste sesjon.