10 ting å gjøre når du ikke vil gjøre noe

Del på Pinterest

Når du ikke har lyst til å gjøre noe, vil du ofte ikke virkelig gjøre noe.

Ingenting høres bra ut, og selv de velmenende forslagene til dine kjære kan gjøre deg litt og # 8216; irritabel.

Ofte er disse følelsene normale og midlertidige, utløst av stress eller en mer frenetisk livsstil enn vanlig.

Et tap av mer varig interesse (apati) eller føler seg mindre glede i ting du vanligvis liker (anedonia), kan imidlertid foreslå at noe litt og # 8216 skjer; mer alvorlig.

1. Rull med det

Noen ganger vil du ikke gjøre noe, slik at tankene dine og kroppen din ber om en pause.

Hvis du nylig har kjørt deg utover grensen din, lytt til denne samtalen før du når utmattelsespunktet.

L & # 8217; Selvmedfølelse er nøkkelen i denne situasjonen. Gjenkjenne ditt harde arbeid og la også tillatelse til å ta deg litt og # 8216;. Ta en lur, bla gjennom din favoritt sosiale medierapp eller krøllet opp med ditt favoritt teppe og et kjæledyr, uansett hva du føler deg enkelt og avslappende.

2. Gå ut

Gjør litt fysisk aktivitet All & # 8217; åpen, selv om de bare er 10 minutters gange rundt & # 8217; isolert, kan hjelpe til med å gjenopprette humøret ditt.

Selv om du sitter på en benk, kan du bare passere tid i naturen ha fordeler.

3. Bestil dine følelser

Utforsk din følelsesmessige tilstand kan kaste lys på hvorfor du ikke vil gjøre noe. Dette kan være spesielt nyttig hvis du ikke har lyst til å gjøre mye i mer enn noen få dager.

Spør deg selv om du føler deg:

  • engstelig, bekymret eller nervøs for noe
  • Sint eller frustrert
  • lei seg
  • håpløs
  • frittliggende eller frakoblet deg selv

Hver av de nevnte følelsene kan okkupere dine tanker og gjøre det vanskelig å tenke på å gjøre noe / # 8217; andre.

Prøv å skrive en lys dagbok på hvordan du føler deg, selv om det som kommer ut, gjør ikke mye fornuftig.

Hvis du føler deg alle & # 8217; Høyde, prøv å følge ved å koble noen av disse følelsene til spesifikke årsaker. Endringer på jobb gjør at du føler deg engstelig? Rull din favorittnyhetsapp gjør at du føler deg håpløs for fremtiden?

Forstå hva c & # 8217; det er bak disse følelsene kan hjelpe deg med å finne potensielle løsninger eller akseptere at visse ting er utenfor din kontroll.

4. Meditere

Åpenbart meditasjon gjør noe. Men prøv å tenke på det når det gjelder å gjøre ingenting bevisst og målrettet.

Det er ikke alltid lett, spesielt alle & # 8217;. Kan kontakte deg mer i kontakt med alle dine følelser, selv de forstyrrende. Men det hjelper deg å bli mer i stand til å legge merke til dem og akseptere dem uten å dømme deg selv eller la deg bryte ned.

Klar til å prøve det? Slik starter du.

5. Kontakt en venn

Når du ikke vil gjøre noe, kan du snakke med en venn noen ganger hjelpe deg. Husk at ulike venner kan prøve å hjelpe deg på forskjellige måter, så kontakt den rette vennen for din situasjon.

Her er et par forslag:

  • Hvis du vil ha forslag om hva du skal gjøre, kan en venn som alltid har mange råd, hjelpe deg mer.
  • Hvis du bare vil at noen skal slippe ut, eller kanskje som du ikke gjør noe, ta kontakt med noen som er god i # 8217; empatisk lytte.

Eller du er rett og slett på forhånd med en venn om hva du trenger, enten det er et brukbart råd eller et åpent øre.

6. Høre på musikk

Musikk kan hjelpe deg med å fylle stillhet og gi deg noe å tenke på når du ikke har lyst til å gjøre mye.

Mens du setter din favorittmusikk kan berolige (eller gi deg energi, eller opphisse deg, eller noe annet, avhengig av hvilken type musikk du foretrekker), kan det også ha noen fordeler for hjernen din, inkludert bedre oppmerksomhet og minne.

Noen undersøkelser tyder også på at musikk kan ha potensial til å bidra til å redusere smerte Og Depresjon symptomer.

7. Prøv noen enkle oppgaver

Du vil kanskje ikke gjøre noe hvis du må gjøre mange ubehagelige eller kjedelige ting (som innenlandske forhold, kontoer eller provisjoner). Hvis de har akkumulert, kan tanken på å adressere dem virke spesielt skremmende.

Prøv å lage en liste over alt du trenger for å ta vare på. Så, klassifiserer basert på prioritet: Hva skal gjøres så snart som mulig? Hva kan forvente til neste måned? Du kan også organisere dem basert på hvor lett de er.

Når du er ferdig, slett den fra listen og la tillatelse slappe av for resten av dagen.

8. Sjekk dine behov

Ikke oppfyller dine fysiske eller følelsesmessige behov kan få deg til å føle deg litt og sløvhet.

Be om følgende:

  • Jeg er hydrert?
  • jeg trenger å spise?
  • Jeg burde ha mer søvn?
  • C & # 8217; Det er noe som forstyrrer meg eller er stresset for meg?
  • Jeg ville føle meg bedre med folk?
  • Jeg trenger litt tid alene?

Avhengig av svarene dine, må du kanskje dedikere en PO & # 8216; tid til å ta vare på deg selv.

9. Opprett et program

Hvis du oppdager at du ofte ikke vil gjøre noe, og du alltid har problemer med å ta vare på husarbeid og annet ansvar, kan etablere et program hjelpe deg.

Du kan allerede bruke en planlegger til å skrive ned oppgaver eller viktige møter som du ikke kan glemme, men et program kan hjelpe deg med å få en mer solid plan på hva du skal gjøre når du ikke vil gjøre noe.

Du trenger ikke å ta hensyn til hvert minutt av dagen din (med mindre dette er nyttig), men prøv å lage noen generelle tidsblokker for:

  • kom deg opp
  • Forbereder på dagen
  • Forbered måltider
  • Skole, arbeid eller husholdningsansvar
  • Se venner eller andre sosiale aktiviteter
  • å gå til sengs

Også dedikere tid til aktivitetene du liker og tilbringe tid med dine kjære.

Prøv å ikke være for vanskelig med deg selv hvis du ikke kan respektere dette programmet. Det kan bare være et tegn på at du må omarbeide noen ting eller bruke mer tid til visse aktiviteter.

10. Les en bok (eller lytt)

Husk, noen ganger er det greit, gjør ingenting. Men hvis du føler at jeg måtte gjøre noe, eller du har noen skyld for & # 8220; å lese en bok kan være en diskret måte å føle produktiv, spesielt hvis det er en bok med fiksjon på et emne som du vil vite mer om.

Lydbøker er flotte for folk som ikke har mye tid til å lese, siden du kan nyte bøker mens du gjør nesten alt annet. De kan også tilby en måte for & # 8220; Les & # 8221; Hvis du foretrekker å holde deg ubevegelig og la lydene overvelde deg.

10. Vær oppmerksom på andre symptomer på mental helse

Ønsker ikke å gjøre noe, betyr det ikke nødvendigvis å lide av depresjon, men noen ganger kan det være et tegn.

Depresjon forbedrer seg ofte uten støtte fra en psykisk helsepersonell, så det er bedre å snakke med en terapeut hvis forslagene som er nevnt ovenfor ikke synes å hjelpe.

Det er også bedre å kontakte deg hvis du finner:

  • vedvarende humør
  • Tap av interesse for de tingene du vanligvis liker
  • Generell disinterest for de fleste ting
  • Lav energi eller tretthet
  • Tanker om autolesionism eller selvmord
  • irritabilitet eller andre uvanlige endringer i humøret
  • følelser av vakuum, fortvilelse eller ubrukelighet

Folk som bor med angst kan også ha problemer med å gjøre noe når de føler seg spesielt bekymret eller engstelig. Du kan føle deg rastløs og ikke i stand til å etablere deg på noe eller bytte fra en & # 8217; aktivitet alle & # 8217;.

Terapeuter kan hjelpe deg med å overvinne symptomene på # 8217; angst, så det er en god ide å kontakte deg hvis du føler deg:

  • Bekymringer eller vedvarende frykt som virker ukontrollable
  • Racing tanker
  • søvnløshet
  • panikk anfall
  • mageknip

Du vet ikke hvor du skal begynne? Vår guide til å finne en rimelig terapi kan hjelpe.

Du er den beste dommeren av dine behov. Noen ganger gjør ingenting akkurat det du trenger, og det er greit. Bare vær oppmerksom på å være oppmerksom på andre signaler som kan varsle deg om noen.

Crystal Raypole har allerede jobbet som forfatter og utgiver for Goodtherapy. Hans interesseområder inkluderer asiatiske språk og litteratur, japansk oversettelse, mat, naturvitenskap, sexitiv positivitet og mental helse. Spesielt er han forpliktet til å bidra til å redusere stigmaet om psykiske problemer.