10 Naturlige behandlinger for ankyloserende spondylitt: Trening og mer

Forstå ankyloserende spondylitt

Den ankyloserende spondylitt (AS) er en form for leddgikt som forårsaker betennelse til leddene i ryggraden.

Leddene der ryggraden møter bassenget er de mest berørte. Tilstanden kan også påvirke områdene hvor sener og ledbånd holder seg til beinene.

Det kan forårsake betennelse i andre områder av kroppen, for eksempel:

  • skuldre
  • Ribs
  • flanker
  • knær
  • føtter
  • øyne
  • kjeve
  • tarm
  • Hjerte (sjeldne)
  • Lungene (sjeldne)

Både naturlige og tradisjonelle behandlinger er tilgjengelige for å håndtere symptomer på # 8217;.

Symptomer på ankyloserende spondylitt

Mange mennesker med som eksperimentere med stivhet og smerte i nedre rygg. Denne smerten kan være sporadisk og kan variere i alvorlighetsgraden. Disse symptomene kan utvikle seg i den øvre vertebrale kolonnen.

Andre symptomer varierer fra person til person og kan inkludere:

  • Fleksibilitet tap
  • spinal fusjon
  • tåkesyn
  • Følsomhet for lys
  • Røde og vannaktige øyne
  • smerte alle & # 8217; øye
  • Redusert lungeevne
  • respiratoriske vanskeligheter
  • Equine Caudal Syndrome, som påvirker følelsen i lumbal-kolonnen
  • Følelse av generell ubehag
  • Mage eller tarmproblemer

Selv om L & # 8217; som progressiv, vil ikke alle oppleve spinalfusjon eller alvorlige komplikasjoner.

Symptomene på & # 8217; som kan være atypisk hos kvinner. For eksempel kan symptomene starte i nakken i stedet for i nedre del.

Naturlige behandlinger for ankyloserende spondylitt

Som er en kronisk tilstand. Det er ingen nåværende omsorg, men behandlinger kan lindre symptomer, for eksempel smerte og stivhet. Behandlingen kan også redusere raketter.

Naturlige behandlinger kan brukes alene eller med tradisjonelle som behandlinger.

Disse 10 naturlige terapiene kan bidra til å lindre symptomene:

1. Tøye ut

Stretching bidrar til å bygge fleksibilitet og kan redusere smerte. Vurderer ideen om å legge til vertebral kolonne strekker eller nedre rygg (som L & # 8217; strekking stammer rotasjon) til din daglige rutine.

2. Varmebehandling

For å redusere stivhet og smerte, bruk en pose med varmtvannet eller en elektrisk tallerken på det berørte området. Du kan også bruke våt eller tørr varme. Selv et varmt bad kan være D & # 8217; hjelp, spesielt før & # 8217; trening.

Ikke bruk varmetterapi uten å konsultere legen din hvis du har:

  • diabetes
  • Dyp venøs trombose (TVP)
  • vaskulær sykdom
  • Et åpent sår
  • En hudtilstand, som dermatitt

3. Kald terapi

Påfør en ispakke, en kald gelpakke eller en frossen grønnsakspose på ømme ledd kan bidra til å redusere hevelse. Etter trening kan kald terapi bidra til å redusere betennelse.

Ikke bruk is i mer enn 20 minutter om gangen. Hvis du har sirkulasjonsproblemer, kontakt legen din før du bruker kald terapi.

4. Akupunktur

L & # 8217; Akupunktur er en komplementær terapi som inkluderer innføring av tynne nåler i bestemte punkter i huden. Det antas at dette aktiverer smertestillende hormonene i kroppen din.

L & # 8217; Bruk av akupunkturen har i økende grad akseptert i Nord-Amerika. Noen utdanning signalering av akupunktur lindrer smerten som.

TIL Revisjon av studier i 2019 som undersøkte 70 kliniske studier og andre rapporter funnet at akupunkturen generelt var et trygt og effektivt inngrep for å redusere smerte.

Imidlertid er forskning på # 8217; akupunktur og på # 8217; som ble ansett som ufullstendige, så ytterligere studier er nødvendig.

5. Masse terapi

Massasje hjelper deg med å slappe av. Det kan også hjelpe deg med å føle deg mer fleksibel eller # 8220; løs & # 8221; for å kunne trene eller strekke seg.

Massasje kan forårsake smerte i sårpunktene rundt ryggraden. I dette tilfellet unngå disse sonene og bruk bare lysmassasje teknikker til smerten forbedres.

6. Bevegelse

Jo mer du sitter, du føler deg sannsynligvis stive. Stå opp, flytte og strekk regelmessig. Hvis du har en skrivebordsjobb, ta en pause og flytte og flytte og flytte & flytte & flytt & hver time.

7. Trening

Delikate treningsprogrammer som yoga og Pilates er gode for som fordi de inkorporerer strekk. Svømming kan også være nyttig fordi det er enkelt for ledd.

Styrkende øvelser med vekter kan bidra til å bygge muskler, som støtter leddene som er berørt av som.

Snakk med legen din eller fysioterapeut for å bestemme det beste treningsprogrammet for deg.

8. Alexander teknikk

Øvelse av god holdning er grunnleggende med AS, siden det kan påvirke ryggen. Alexander-teknikken lærer deg å være oppmerksom på stillingen din i løpet av dagen.

Det lærer deg også hvordan du retter en dårlig holdning og kan være nyttig for folk med som. For å finne en kvalifisert lærer, besøk Offisiell side.

9. Tensterapi

Nerve Transkutan Elektrisk Stimuleringsbehandling (TENS) bruker en elektrisk strøm for å håndtere smerte.

Elektrodene er vanligvis koblet til en titsemaskin og påføres på smertestillingen. Det antas at når tens stimulerer nerver, ignorerer de tegn på smerte i kroppen.

En fysioterapeut kan lære deg tenneknikken slik at du kan fortsette å bruke den hjemme.

10. Slutt å røyke

Røykere, spesielt menn, er i fare større skade på ryggraden fra i forhold til ikke-røykere. Slutte å røyke, ikke bare bidrar til å redusere skade fra som, men forbedrer også din generelle helse.

Slutte å røyke er ikke lett. Få all den støtten du kan få. Røykfritt.gov Det er et flott sted å komme i gang.

Naturlige måter å forbedre søvn

En god natts søvn kan ofte være et unnvikende mål hvis du har som. Smerte kan bli verre om natten på grunn av en utilstrekkelig søppelboks.

Madrassen skal holde ryggraden rett når du slår på din side. Madrassen bør også tillate ryggraden med å ha en & # 8220; kurve til s & # 8221; Når du ligger på baksiden.

Prøv disse forslagene til å sove godt om natten:

  • Bruk en middels stivhetsmadrass, som kan tilpasse seg til toppen av ryggraden.
  • Bruk bare nok puter til å holde nakken justert.
  • Bruk varmebehandling før du går til sengs for å redusere smerte.
  • Ikke sov med en pute mellom beina dine.

Tradisjonelle behandlinger

Tradisjonelle behandlinger kan også håndtere smerte, redusere stivhet og bidra til å hindre raketter. Ulike typer medisiner kan brukes.

Ikke-steroide antiinflammatoriske stoffer (fans)

Fans bidrar til å redusere smerte. Noen eksempler er:

  • Ibuprofen (Advil, Motrin)
  • Naproser (Aleeve)
  • aspirin

Kortikosteroider

Legen kan foreskrive kortikosteroider hvis symptomene på & # 8217; som er seriøse og ikke svarer på andre rusmidler. Kortikosteroider bidrar også til å redusere betennelse og smerte.

Kortikosteroider injiseres vanligvis i # 8217; Articulation bekymret for rask smertelindring. På grunn av bivirkningene er disse stoffene ment for kortsiktig bruk.

Eksempler inkluderer prednison (deltason, rayos) og prednisolon (OmniPred).

Anti-Emoticotic Drugs Endre sykdommen (DMARD)

Dmards kan bidra til å sakte den inflammatoriske prosessen. Eksemplene er sulfasalazin (Azulfidina) og metotrexato (reumatreat, Trexall).

Disse stoffene brukes til langsiktig behandling.

Biologiske og biosimilarer

Organiske agenter kan blokkere proteiner som forårsaker betennelse. Syv forskjellige biologiske stoffer er godkjent av mat- og stoffadministrasjonen (FDA) for behandling av # 8217;

  • Adalimumab (Humira)
  • Certolizumab Pegol (Cimzia)
  • Etanercept (Enbrel)
  • Golimmab (Simponi)
  • Infliximab (Remicade)
  • Ixekizumab (Taltz)
  • Secuinumab (Cosentyx)

Disse stoffene injiseres eller administreres intravenøst.

Biosimilari er også tilgjengelig. Disse stoffene er ikke eksakte kopier av organiske stoffer, men de er designet for å produsere de samme effektene. Følgende biosimilarer ble godkjent av FDA for som:

Biosimiari Enbrel

  • Etanercept-sizs (Erelzi)
  • Etanercept-YKRO (avicovo)

Biosimiari Humira

  • Adalimumab-adaz (HyRymoz)
  • Adalimumab-adbm (Cyltezo)
  • Adalimumab-afzb (april)
  • adalimumab-handling (amjevita)
  • Adalimumab-Bwwd (Hadlima)

Biosimiari Remicade

  • Infliximab-abda (renflexis)
  • Infliximab-axxq (avsola)
  • Infliximab-dyyb (inflektra)
  • Infliximab-qbtx (ixifi)

Imidlertid er de eneste to som er tilgjengelige for amerikanske forbrukere den biosimilære remikade renflexis og inflektra. Dette skyldes i stor grad patenter holdt av organiske produktprodusenter.

Årsaker til ankyloserende spondylitt

Den nøyaktige årsaken til & # 8217; som er ukjent, selv om genetikk spiller en rolle. HLA-B27 genetisk markør er tilstede i mer enn 95 prosent Kaukasiere med As. Denne genetiske foreningen varierer mellom etniske og rase grupper.

Samlet sett kan transport av HLA-B27-genet presentere en 30 prosent Risiko for å utvikle seg som. Mange mennesker med denne genetiske markøren utvikler seg ikke som, og du trenger ikke å være HLA-B27-positiv å ha som.

Mer enn 60 gener kan ha en forbindelse med som. Når disse genene kombinerer med en «bakteriell infeksjon eller en annen miljøfaktor, kan utløse som. Videre forskning er nødvendig i dette området.

Risikofaktorer å vurdere

Som vanligvis starter i # 8217; ungdomsår eller ung voksenliv og fortsetter gjennom livet. Oftere forekommer hos menn enn kvinner. Som et resultat, hvis du er tenåring eller en ung voksen mann, er risikoen for som større.

Andre risikofaktorer er:

  • En familiehistorie av som
  • Med HLA-B27 genetisk markør
  • Hyppige gastrointestinale infeksjoner

Outlook

Selv om de fleste trenger en slags medisinsk terapi for L & # 8217; som naturlige rettsmidler kan også bidra til å redusere symptomene.

Ikke alle naturlige rettsmidler og alternative behandlinger passer for alle som. Noen mennesker kan lykkes med yoga og # 8217; akupunktur. Andre kan føle seg bedre å bruke kald terapi og massasje.

Det er viktig å konsultere legen din om narkotika og eventuelle naturlige rettsmidler eller alternative behandlinger du vurderer.

Hvis du finner bivirkninger eller smerte relatert til disse terapiene, snakk med legen din så snart som mulig.