10 måter å utvikle intrapersonale ferdigheter, fordi det er viktig og mer

Del på Pinterest

Hva er

Selv om du kanskje ikke bruker mye tid til dine intrapersonale ferdigheter, kommer de til å spille ganske regelmessig. Faktisk, sannsynligvis bruke disse ferdighetene i de fleste områder av livet ditt.

Intrapersonale ferdigheter (& # 8220; inne i selve «8221) er ferdighetene og interne atferd som hjelper deg med å håndtere følelser, mot utfordringer og lære ny informasjon.

Disse ferdighetene, som angår den følelsesmessige intelligensen, inkluderer ting som:

  • selvtillit
  • elastisitet
  • selvdisiplin
  • standhaftighet
  • Åpning til nye ideer
  • Evnen til å overvinne distraksjoner
  • tidsfordriv

Fordi de er viktige

Du har kanskje lagt merke til at disse ferdighetene har alt noe å gjøre med din evne til selvreguler.

Personer med sterk selvbegrensende kapasitet har ofte lettere tid:

  • Behandling av oppførsel og følelser
  • Utfordringer for atmosfæriske agenter
  • Arbeider for å nå målene til tross for distraksjoner

I motsetning til mellommenneskelige ferdigheter som den aktive lyttingen, kan intrapersonale ferdigheter ha en mindre umiddelbar innvirkning på samspillet dine med andre. Men de er fortsatt essensielle.

Ikke bekymre deg hvis disse ferdighetene ikke er på en naturlig måte. Det er helt mulig å dyrke intrapersonal intelligens. De 10 forslagene nedenfor kan hjelpe.

Opprett (og hold) et program

Ansvaret og lister over ting å gjøre undertrykke deg?

Kanskje du ofte glemmer forpliktelser eller la oppgavene du ikke liker å akkumulere fordi du aldri vil gjøre dem.

Det er vanskelig å starte når du ikke aner om hvor du skal begynne. Fortsett å utsette ting, men åpenbart gir dette deg mindre tid til å håndtere alle disse aktivitetene (potensielt ubehagelig).

Hvis du har en tendens til å flytte bort fra oppgaven når du har mye å gjøre, kan du prøve å skape et program som inneholder forpliktelser og arbeidsavtaler sammen med sosiale aktiviteter, innenlandske saker og omsorg for deg selv, som trening og avslapning.

Dette kan hjelpe fordi:

  • Har påminnelser om alt du må fullføre, kan hjelpe deg med å holde på sporet til tross for distraksjoner
  • programfulle aktiviteter minner deg om at C & # 8217, det er mye mer å forvente utover det fjellet av klesvask

Etter noen uker kan du merke en endring i måten du administrerer din tid, selv uten hjelp av et program.

Omdirigere dine naturlige talenter

Svært få mennesker er naturlig gode i alt, og det er greit! Men du har sannsynligvis noen spesifikke styrker, selv om du ikke gjenkjenner dem ennå.

Kanskje du har et talent for tålmodighet med små barn eller uhøflig kolleger, men du er mindre pasient med deg selv når du gjør feil.

Eller kanskje du er en fantastisk problemløser på jobb, men du har problemer med å møte vanskelighetene i ditt personlige liv.

Det er vanlig å lede følelsesmessige ferdigheter mot L & # 8217; ekstern på måter som fordeler andre og unnlater å bruke disse ferdighetene til sine egne erfaringer.

Dette kan gjøre det til å virke som om du vil spise disse ferdighetene, når du faktisk finner det lettere å hjelpe andre mennesker. Men du fortjener samme støtte.

Hvis du oppfordrer en venn til å holde seg trofast mot noe utfordrende, for eksempel, styrer den utholdenheten mot deg selv i stedet for å overgi.

Prøv meditasjon

Meditasjon kan hjelpe deg med å lære å gjenkjenne og bevisst godta det du tenker og prøver uten å bli fanget i spiraler med negativ tanke eller selvdom.

Det er en grunnleggende praksis for mange som prøver å øke følelsesmessig bevissthet.

Dens viktigste fordeler inkluderer:

Kanskje disse effektene ikke hjelper deg med å koble deg direkte til deg selv. Men de kan bidra til å forbedre fysisk og følelsesmessig velvære.

Føler seg mentalt og fysisk sterk kan hjelpe deg med å styrke din interne bestemmelse, noe som gjør det lettere å jobbe i vanskelige situasjoner.

Meditasjon har også andre mer relevante fordeler for større selvbevissthet:

  • Kan hjelpe deg med å fokusere oppmerksomheten mer effektivt, noe som kan føre til Forbedret konsentrasjon I alle sektorer i livet.
  • Større bevissthet faktor Din vilje til å vurdere nye måter å løse problemer på.

Finn tid for selvrefleksjon

L & # 8217; Selvrefleksjon kan virke som en & # 8217; heller stor virksomhet. Og ja, det kan dekke mye land.

Men i virkeligheten er det bare et spørsmål om å reflektere over deres handlinger, viktige valg og ting i ens liv, inkludert personlige verdier og kjære.

Når du reflekterer over deg selv, kan du være oppmerksom på hvilke vaner som fungerer bra for deg og hvor du lever utfordringene.

Kanskje du:

  • Unngå venner i stedet for å lene seg på dem når de kjemper
  • Procrastinate oppgaver på jobb når du ikke forstår dem

Prosessen kan også bidra til å styrke din kunnskap om mennesker og ting som virkelig betyr noe.

Dette gir deg muligheten til å utforske nye måter å få eller holde disse tingene på.

For eksempel betyr vennene dine mye for deg, så bestem deg for at du må finne en håndteringsmetode som ikke innebærer deres isolasjon.

Dagbok

Å skrive en dagbok kan hjelpe deg med å koble deg til deg selv på et dypt følelsesmessig nivå ved å gi en konkret opptak av tanker og følelser som skal se senere.

Dagboken din er ditt skriftlige vitnesbyrd. Det gir en flott plass til å holde styr på viktige mål, følelser og din generelle daglige opplevelse.

Det hjelper deg også med å identifisere de tingene du vil møte, som det lave selvtillit eller mangel på motivasjon.

Å holde en dagbok kan også demonstrere vekst over tid.

Når du tviler på dine interne evner, eller du føler at du ikke hadde realisert mye, se tilbake i månedene eller i de siste årene, kan du vise deg hvor dine ferdigheter har skinnet.

Kanskje du klarte en krise godt eller har hatt muligheten til å gjenopprette fra en smertefull pause, for eksempel.

Dyrke medfølelse

Økende medfølelse for andre kan hjelpe deg med å legge inn mer tuning med din følelsesmessige opplevelse og hjelpe deg med selvfølelse til å trives.

Medfølelse er ikke alltid lett. Det er ofte spesielt vanskelig å ha medfølelse for folk som skadet andre og demonstrerer uhøflig og likegyldig oppførsel.

Men ordtaket & # 8220; Sett deg i deres kluter & # 8221; Det er alltid et godt utgangspunkt. Vurdere perspektivet til en «8217, en annen person gir ofte informasjon om hvorfor det kan handle på en bestemt måte.

Utfør også en tilfeldig handling av godhet, kan bidra til å fremme positive følelser mot andre og deg selv.

Det hjelper også med å huske at alle begår feil.

Den andre (eller tredje) tiden, vil du ha mer kunnskap og erfaring, øke sjansene dine for å gjøre det bra.

Medfølelse og andre selvbevissthetsferdigheter gjør det lettere:

  • Gjenkjenne hvor du hadde feil
  • Godta at de underliggende faktorene og personlige vanskeligheter ofte gjør det vanskelig å gjøre det beste valget i enhver situasjon
  • Tro at de fleste (inkludert deg selv) prøver å gjøre det beste som kan med det det har

Øv den positive chatteren

Måten du snakker med deg selv og tenker på deg selv, kan ha stor innvirkning på din indre opplevelse.

Negative tankemodeller og hard kritikk kan virke som en god måte å motivere deg selv og føle seg ansvarlig for feil, men mesteparten av tiden har de motsatt effekt.

I stedet for psykisk tygge når du har feil, prøv å ta en titt på hvor du lyktes. Hva gikk bra for deg?

Det er fortsatt lurt å merke seg hvor du kan ha plass til å vokse. Men ros deg selv for styrker og de oppnådde resultatene kan hjelpe deg med å møte disse svakhetene med større sikkerhet og besluttsomhet.

På denne måten blir det lettere å prøve igjen senere.

Ta sjanser

Prøv noe nytt kan være skummelt. Det virker ofte tryggere å følge det du ikke vet.

Men noen ganger kan en liten risiko betale tilbake, du er:

  • Prøver å hjelpe en rapport å trives
  • Lanserer i en ny karriere
  • Samle en ny hobby

Etter de samme rutinene kan du holde deg og hindre deg i å utforske alternativer som kan tilfredsstille dine behov enda mer effektivt.

L & # 8217; ansette risikoer som ender med suksess kan øke selvtilliten og motivere deg til å fortsette å prøve nye ting.

Men kjører risiko som ikke virker, kan føre til fremgang.

Du utvikler fortsatt egenskaper som motstandskraft og utholdenhet, siden du overskrider stoppene D & # 8217; Arrest viser at det alltid er mulig å bevege seg fremover og prøve igjen.

Vurder dine mål

Målene sier mye om hvem du er som en person og hva som driver deg. Hjelp Informer dine valg og form ditt liv.

Det er viktig å ha mål, både for nærmeste fremtid og for den lengste fremtiden.

Suksess med mindre mål, for eksempel å bryte A & # 8217; uønsket vane eller lese en bok hver måned, kan tillate deg å nå bredere mål som krever en langsiktig innsats, hvordan du reduserer ditt karbonavtrykk eller blir en helt ærlig person.

Realistiske mål tar hensyn til dine personlige grenser og styrker.

Å gjenkjenne dine bestått suksesser fremmer selvbevissthet mens du selv styrker motet ditt til å gjøre større skritt med fremtidige mål.

Tenk på personen du vil bli, kan hjelpe deg med å fortsette å sette mål for å oppnå disse drømmene.

Snakk med en terapeut

Det er ikke alltid lett å utvide # 8217; følelsesmessig intelligens alene, spesielt hvis du bare har en vag idé av egenskapene du vil forsterke.

Med hjelp av en terapeut kan du ofte øke bevisstheten om deg mens du identifiserer utfordringene eller områdene av bekymring som dukker opp i dine tanker og vaner.

En terapeut kan også hjelpe deg med å koble til bestemte ordninger til intrapersonale ferdigheter og tilby indikasjoner på områder som er verdt ytterligere leting.

For eksempel, hvis du har problemer med å tilgi deg for feilene du har begått, kan en terapeut hjelpe deg med å sette den i forhold til den indre selvmedfølelsen og lære ferdigheter for å øke selvvidden.

Crystal Raypole har allerede jobbet som forfatter og utgiver for Goodtherapy. Hans interesseområder inkluderer asiatiske språk og litteratur, japansk oversettelse, mat, naturvitenskap, sexitiv positivitet og mental helse. Spesielt er han forpliktet til å bidra til å redusere stigmaet om psykiske problemer.