10 måter å komme i kontakt med en mental helse krise

# 8217; Forfatter: Hei Salve! Ja du! Jeg er litt & # 8216; av del, men jeg vil virkelig at du skal holde deg i live. Hvis du tror du kan skade deg, vurder ideen om å gå til beredskapsrommet. L & # 8217; Jeg gjorde to ganger, og jeg angret det aldri (jeg skrev til og med å forberede seg på et snill besøk i denne artikkelen). Hvis du ikke er i umiddelbar fare, fortsett å lese og vennligst> 8230; Fortsett å leve.

Jeg er en forfatter og supporter av mental helse, og en overlevende av et selvmordsforsøk. L & # 8217; Jeg har sagt mange ganger til folk: Fortsett å kontakte deg & # 8221;. Jeg skrev flere artikler som forkynte betydningen av sårbarhet, utfordrende stigmaet og antar ansvaret for kampene dine.

Dette er min ting, okay? Dette er hva jeg gjør.

Så når en av mine beste venner død for selvmord, Jeg var ikke bare sjokkert & # 8211; Jeg var helt gutted.

Jeg trodde det var aldri tvil om mine kjære kunne kontakte meg eller ikke. Men den samme personen jeg hadde snakket så ofte med mental helse & # 8230; Han ringte meg ikke.

Ikke engang å si farvel.

I uker etter deres selvmord, brakte min smerte meg til uklare steder. Snart begynte jeg å ha mine selvmords tanker.

Og når det var min tur å ha din hånd? Selv etter å ha mistet min venn? Anch / # 8217; Jeg begynte å trekke seg tilbake.

Jeg så, med smertefull bevissthet, mens jeg var mest av det min venn syntes å gjøre til deres selvmord.

Jeg betraktet meg selv en byrde. Jeg er isolert. Jeg savnet meg selv i hodet mitt. Og selv om jeg visste faren for hvor jeg var, sa jeg ikke noe.

Etter en spesielt skummel natt forstod jeg en ting: Ingen forklart noen gang for meg Hvordan be om hjelp. Ingen fortalte meg hva han mente.

Når smerten min begynte å vokse, nølte med å fortelle alle som jeg sliter, spesielt fordi jeg ikke visste hvordan. Jeg visste ikke hva jeg skulle spørre og, uten å vite hva jeg skal spørre, virket for komplisert og ubrukelig å prøve.

& # 8220; hvorfor ikke meg # 8217; de sa?& # 8221; Det er så vanlig å avstå når vi snakker om selvmords- eller psykiske helseproblemer generelt. Det er lett å gjøre denne observasjonen, fordi & # 8220 si til noen & # 8221; Det virker som en enkel forespørsel.

Men i sannhet er det vag i det beste av hypotesen.

Oppnå er denne ferdigheten som på en eller annen måte forventes å vite, men det blir aldri lært og sjelden modellert for oss.

Det er denne vage følelsen og full av håp om at folk starter, uten å definere det virkelig. Hva å spørre folk om å gjøre eller si? Det er ikke akkurat klart.

Så jeg vil være mer spesifikk. Vi må være mer spesifikke.

Jeg vet ikke om en artikkel som dette kunne ha reddet min venn. Men det jeg vet er at vi må normalisere forespørselen om hjelp og snakke om hvordan det kan være i stedet for å late som det er en enkel og intuitiv ting å gjøre.

Kanskje da kan vi nå folk før. Vi kan møte dem med mer medfølelse. Og vi kan finne bedre måter å støtte dem på.

Så hvis du sliter, men du vet ikke hva du skal si? jeg skjønner.

la oss snakke om.

1. Når du ikke vet hva du trenger: «Jeg er (deprimert / engstelig / selvmord). Jeg er ikke sikker på hva jeg skal spørre, men jeg vil ikke være akkurat nå. & # 8220;

Noen ganger vet vi ikke nøyaktig hva vi trenger, eller vi er ikke sikre på hva noen kan tilby. Ok, dette bør ikke motløses ved å kontakte dem.

Det er greit hvis du ikke har noen anelse om hva du trenger eller ønsker, spesielt når alt du tenker på, er hvor mye du lider.

La noen få vite hvordan du føler deg. Du kan bli overrasket over måtene du tilbyr for å støtte deg.

Og hvis de ikke er nyttige? Fortsett å spørre til du finner noen som er eller ser etter en direkte linje (jeg vet at det kan være rart å snakke med en fremmed, men det er noen Fantastisk hotline der ute).

2. Når du ikke har nabo folk i nærheten: «Jeg vet at vi ikke snakker mye & # 8230; Jeg går gjennom en vanskelig tid, og jeg føler at jeg er noen jeg kan stole på. Du er fri til å snakke (dag / time)? & # 8220;

Jeg ønsket å inkludere det fordi jeg skjønner at vi ikke alle av oss er i nærheten av som vi stoler på. Dette betyr ikke at du har nådd en blindgate.

Da jeg var tenåring, har alt forandret seg for meg da jeg kontaktet en lærer fra videregående skole jeg knapt visste. Han hadde alltid vært utrolig snill mot meg, og jeg hadde den viscerale følelsen han ville ha & # 8220; forstått & # 8221;. Og den & # 8217;!

Inntil i dag tror jeg fortsatt at jeg reddet livet mitt på en tid da jeg ikke hadde noen andre til å vende seg til. Sett meg i kontakt med en sosialarbeider, som derfor var i stand til å hjelpe meg med å få tilgang til de ressursene jeg trengte å gjenopprette.

Selv om det er viktig å være respektfull for ferdighetene og grensene til folk (og være forberedt, selvfølgelig, hvis noen ikke kan være der for deg eller ikke er D & # 8217; det er ikke personlig!), Du kan bli overrasket av svarene du mottar .

3. Når du føler deg blokkert eller uten alternativer: «Jeg sliter med min mental helse og hva jeg har prøvd, virker ikke. Vi kan (møtes / skype / etc.) (Dato) og finne en bedre plan? & # 8220;

Følelse av maktløs eller utmattet er en integrert del av «8217; håndtere et feil psykisk helse system. Men en lagtilnærming kan gjøre det til en liten & # 8216; mer overkommelig.

Noen ganger trenger vi en cheerleader eller en forsker som hjelper oss med å utforske våre alternativer, spesielt når vi finner det vanskelig å tro at de har.

Bonusforslag: En ting du vil også legge merke til er at for nesten alt i denne listen, foreslår jeg å sette opp en tid.

Dette er viktig for et par grunner. Den første er at den hjelper personen du snakker med å forstå det haster bak spørsmålet ditt. Det kan også være nyttig å vite at C & # 8217; Det er en begivenhet i nær fremtid hvor du kan forvente å motta støtte. Dette kan hjelpe oss med å motstå når ting gjør tetre.

4. Når du ikke kan være alene: «Jeg føler meg ikke trygg alene akkurat nå. Du kan bli på telefonen med meg eller komme til meg til jeg rolig? & # 8220;

Jeg vet at det er vanskelig å si. Fordi vi ofte er redd for å fortelle noen som vi sliter og innrømmer at vi ikke føler seg trygge? Dette er et stort problem.

Åpenbart kan du erstatte ordet & # 8220; sikker & # 8221; Hvis det ikke virker for deg, men alltid oppfordre folk til å bli rettet, fordi det er den sikreste måten å få akkurat det vi trenger.

Be noen om å være til stede kan føle seg spesielt sårbar. Det kan heller ikke virke som, akkurat nå, vil gjøre mye forskjell. Men det er mer sannsynlig å føle seg bedre med støtte enn uten.

Og husk, fra alt vi vet om psykisk lidelse, er depresjon mer sannsynlig å være en løgner enn en sannhet om det (jeg snakker om det mye her).

5. Når du ikke vil snakke om det: «Jeg er på et dårlig sted, men jeg er ikke klar til å snakke om det. Du kan hjelpe meg med å distrahere meg? & # 8220;

Du trenger ikke å snakke om hva som bryr deg om du ikke er klar.

Åpne A & # 8217; hele kanen av ormer er kanskje ikke den sikreste eller beste for deg på det aktuelle øyeblikket. Og gjett hva? Du kan fortsatt be om hjelp.

Noen ganger trenger vi bare noen med hvem å skyte, så vi er ikke blokkert i hodene våre, noe som gjør oss litt og # 8216; gal. Dette er en gyldig og sunn ting å spørre! Og det er en subtil måte å få folk til å forstå en vanskelig tid, uten å måtte komme inn i detaljene.

Først innser folkene rundt deg at du går gjennom en vanskelig periode, de kan først presentere deg selv for å hjelpe deg med å overvinne den.

De første inngrepene er så grunnleggende for vår psykiske helse. Med andre ord: Ikke vent på hele kjelleren å svelge før du reparerer et rør som mister & # 8211; Reparer røret når du legger merke til at problemet startet.

6. Når du trenger å føle deg tilkoblet: Du kan sjekke inn med meg (på datoen / hver dag) bare for å sørge for at du har det bra?& # 8221;

Jeg kan ikke si nok: Ikke undervurder verdien av å be om en innsjekking. Jeg er en stor fan av dette som en håndterende ferdighet, spesielt fordi det kan være til stor hjelp for alle involverte mennesker.

Hvis du ikke tar Nient & # 8217; Mer fra denne artikkelen, bør det være dette: Be folk om å sjekke inn med deg. Det er så lite å spørre i # 8217; det var SMS, men kan hjelpe oss å holde kontakten, som er ekstremt kritisk for vår psykiske helse.

(Hvis du allerede har spilt Sims, husk den sosiale baren? Det er deg. Du må fylle den. Mennesker trenger å koble til med andre mennesker. Det er ikke bare et spørsmål om å ha det, det er det i virkeligheten ber vi om å overleve.)

Og dette kan skje på mange intelligente måter. Noen av mine favoritter:

  • «Jeg går bra ikke. Du kan sende meg en melding hver morgen for å sikre at jeg har det bra? Det ville virkelig hjelpe meg. & # 8220;
  • & # 8220; hei venn. I det siste var jeg litt og # 8216; Trist: Kanskje du vil ha snapchat / sende deg selvtillit før du går i seng hver kveld, bare for å sjekke inn? Det ville vært fint å se ansiktet ditt. & # 8220;
  • & # 8220; de er i en funk akkurat nå. Du vil være selvbetjente venner? Du liker å sende oss en melding en gang om dagen, noe vi gjorde for å ta vare på oss selv? & # 8220;
  • «I det siste har jeg isolert litt & # 8216;. Du kan sjekke inn med meg nå og da, bare for å sikre at du ikke har falt fra jordens ansikt? & # 8220;

Legg emoji hvor du passer hvis du vil at den skal være mer uformell (men egentlig, det er ikke nødvendig, ikke C & # 8217; Det er ikke noe galt med å spørre hva du trenger!).

Be folk om å sjekke inn med deg når du sliter, er som å koble sikkerhetsbelte når du går opp med bil. Det er bare et ekstra sikkerhetsmål i tilfelle at ting blir syke.

Begge kan faktisk redde selv menneskeliv. Vurder dette til en PSA.

7. Når du føler en katastrofe: «Jeg sliter med å ta vare på meg selv. Jeg trenger ytterligere støtte for (oppgave). du kan hjelpe?& # 8221;

Kanskje du trenger hjelp til å nå en avtale eller matbutikken. Kanskje du trenger en cheerleader for å sikre at du tok medisiner, eller noen til å sende en selvtillit, for å vise at du kom opp fra sengen den morgenen.

Rettene dine akkumuleres i vasken? Du trenger en studie følgesvenn? Det gjør ikke vondt for å be om støtte for oppgaver som disse.

Noen ganger legger disse tingene når vi sliter med vår mentale helse. Men la oss glemme at det er godt å be om en hånd, spesielt i de øyeblikkene når det virkelig kan gjøre en forskjell.

Å være en voksen er allerede en utfordring. Hvis du går gjennom en vanskelig tid? Det er enda vanskeligere. Vi har alle nådd et punkt der vi trenger ekstra støtte. Ikke vær redd for å la folk få vite direkte som de kunne støtte deg.

8. Når du føler deg disgusted med deg selv: «Jeg følte meg så nede. Du kan dele vår favorittminne / husk hva jeg mener for deg? Det ville virkelig hjelpe meg. & # 8220;

Jeg trodde du ber om noe som betyr mening & # 8220; Fisk komplimenter & # 8221;. Og hva en elendig måte å se den på.

Noen ganger trenger vi påminnelser vi teller! Noen ganger kan vi ikke huske de gode tider, og vi trenger noen til å hjelpe oss med å huske dem. Dette gjelder for hvert eneste menneske på planeten.

Det er også en så enkel forespørsel. Hvis du er den typen person som føler seg nervøs alle & # 8217; ideen å gjøre et stort spørsmål (igjen, jeg oppfordrer deg til å utfordre denne hypotesen & # 8211; Ok, be om hjelp), dette kan være et lite skritt i høyre retning.

9. Når du nærmer deg enden av tauet ditt: «Jeg sliter akkurat nå, og jeg er redd for å nå min grense. Jeg kan ringe deg i kveld? & # 8220;

For å være ærlig var det bare da min venn døde at jeg endelig fant disse ordene spesielt.

Til det øyeblikket hadde jeg aldri vært sikker på hvordan å gi alarmen. Du vet det øyeblikket når du ikke er på slutten av tauet ditt, men du kommer? Det er et avgjørende øyeblikk.

Ja, du kan, og du bør absolutt kontakte deg, selv om du ikke er sikker på at det kan gjøre en forskjell (advarselsspoiler, kan folk virkelig overraske deg). Jeg tenker på hvor mye smerte jeg kunne ha unngått hvis jeg hadde sett det øyeblikket for muligheten som egentlig var.

Lytt til den stemmen i tankene dine, den som prøver å fortelle deg at du er litt & # 8216; for nær grensen for komfort. Lytt til den irriterende følelsen som forteller deg at du er ute av tankene.

Dette er ditt overlevelsesinstinkt & # 8211; og det er et instinkt du burde stole på.

10. Når du har lyst til å skyte: «Jeg er et selvmord. Jeg trenger hjelp nå. & # 8220;

LANCIA L & # 8217; ALARM.

Heve den dårlige alarmen, vennene, og bli rettet hvor mye du har. A & # 8217; nødsituasjon er en nødsituasjon, enten det er et hjerteinfarkt eller en risiko for uselviskhet. Skader på deg i hvilken som helst form er en tilstrekkelig grunn til å be om hjelp.

Jeg lover deg at C & # 8217; er noen i denne verden & # 8211; En gammel venn eller en fremtid, et familiemedlem, en terapeut, til og med en frivillig på en direkte linje & # 8211; hvem vil at du skal bli.

Finn den personen (eller folk), selv om det tar tid. Selv om du må fortsette å spørre.

Gi folk sjansen til å hjelpe deg. Er en & # 8217; mulighet som min venn fortjente, og er en & # 8217; fortjeneste muligheter.

(Og hvis alt resten mislykkes, har jeg denne ressursen på hvordan du går til beredskapsrommet når du er selvmord. Jeg var personlig sykehuset to ganger, og selv om det ikke er en luksuriøs ferie, er det derfor jeg er her i dag.)

Velg noe fra denne listen. Skriv det, selv om det er på hånden eller på et lim. Og strekker deretter hånden hans, for nå vet du hvordan.

Djevel, legg til denne artikkelen på bokmerker mens du er der. Skriv ut det. Jeg vet at jeg vil gjøre det, fordi det er øyeblikk når jeg også trenger dette rådet.

Hvis du sliter med din mentale helse, kan du huske at det aldri er for tidlig eller for sent å la noen få vite det.

Og det er aldri for tungt, for rotete eller spør for mye, selv om du spurte 50 ganger dagen før.

Jeg ville ha foretrukket min venn MI & # 8220; forstyrrelser & # 8221; Hver dag for resten av livet mitt i stedet for å miste det for alltid. Deres liv var så verdifullt.

Og ja, din også.

Trenger støtte? Rull opp til vår seksjon for å lære mer om flere ressurser.

Denne artikkelen har oppstått opprinnelig her.

Sam Dylan Finch er L & # 8217; utgiver av psykisk helse og kroniske sykdommer på Healthline. Det er også bloggeren bak Vi gjør merkelige ting!, Hvor skriver om mental helse, kroppspositivitet og LGBTQ-identitet +. Som en supporter er han lidenskapelig om å bygge et fellesskap for folk i utvinning. Du kan finne den opp Twitter, Instagram Og Facebookeller lære mer om SamdylanFinch.com.