10 måter å øke mannlig fruktbarhet og øke antall spermatozoa

Vi inkluderer produkter som vi tror på våre lesere. Hvis du kjøper lenker på denne siden, kan vi tjene en liten kommisjon. Her er vår prosess.

Hvis du og din partner har du fertilitetsproblemer, vet du at du ikke er alene. L’Infertilitet er mer vanlig enn du kanskje tror.

Det påvirker om et par av seks og forskerne anslår at rundt en i tre tilfeller skyldes fruktbarhetsproblemer i den mannlige partneren bare (1, 2).

Selv om infertiliteten alltid er herdbar, er det noen ting du kan gjøre for å øke din unnfangelseskanser. Fertilitet kan noen ganger forbedres med et sunt kosthold, kosttilskudd og andre livsstilsstrategier.

Denne artikkelen viser noen av de viktigste livsstilsfaktorene, mat, næringsstoffer og kosttilskudd forbundet med bedre fruktbarhet hos menn.

COS’er den mannlige infertiliteten?

Fertilitet refererer til menneskers evne til å reprodusere uten medisinsk hjelp.

L’mannlig infertilitet er når en mann har liten sjanse til å være gravid sin partner. Avhenger vanligvis av kvaliteten på spermatozoaen.

Noen ganger er infertiliteten i & # 8217 koblet til seksuell funksjon, og andre ganger kan det kobles til kvaliteten på sperma. Her er noen eksempler på hver:

  • Libido. Ellers kjent som seksuell lyst, beskriver Libido ønsket om en person å ha sex. Mat eller kosttilskudd som hevder å øke libido kalles afrodisiacs.
  • Erektil dysfunksjon. Også kjent som impotens, er erektil dysfunksjon når en mann ikke klarer å utvikle eller opprettholde en ereksjon.
  • Antall spermatozoa. Et viktig aspekt av kvaliteten på sperma er tallet eller konsentrasjonen av spermatozoa i en gitt mengde sædceller.
  • Sperm motilitet. En viktig funksjon av sunn spermatozoa er deres evne til å svømme. Spermatozoa Motility måles som prosentandelen av sædceller som beveger seg i en sædprøve.
  • Testosteronnivå. Lav testosteronnivå, l’mannlig kjønnshormon, kan være ansvarlig for Dell’infertilitet hos noen menn.

L’Infertilitet kan ha flere årsaker og kan avhenge av genetikk, generell helse, fysisk form, sykdommer og matforurensninger.

Videre er en livsstil og et sunt kosthold viktig. Noen matvarer og næringsstoffer er forbundet med større fruktbarhetsfordeler enn andre.

Her er 10 måter støttet av vitenskapen for å øke antall spermatozoer og øke fruktbarheten hos menn.

1. Ta kosttilskudd av Acid D-Aspartico

L’D-asparaginsyre (D-AA) er en form for asparaginsyre, en type aminosyre som selges som et kosttilskudd.

Det bør ikke forveksles med L-asparaginsyre, som utgjør strukturen til mange proteiner og er mye mer vanlig enn D-AA.

D-AA er tilstede hovedsakelig i noen kjertler, som testiklene, så vel som i Sperm og Spermatozoa.

Forskere mener at D-AA er involvert i mannlig fruktbarhet. Faktisk er D-AA-nivåene betydelig lavere i infertile menn enn fruktbare menn (3).

Dette støttes av studier som viser at D-AA-kosttilskudd kan øke testosteronnivåene, L’mannlig kjønnshormon som spiller en viktig rolle i mannlig fruktbarhet.

For eksempel foreslo et studio på infertile menn at rekruttering av 2.7 gram D-AA i 3 måneder har økt testosteronnivå på 30-60% og antall spermatozoer og motilitet på 60-100%.

Selv antall graviditeter har økt blant sine partnere (4).

Et annet kontrollert studio på friske menn viste at integrasjonen av D-AA 3 gram per dag i 2 uker har økt testosteronnivå på 42% (5).

Imidlertid er testene ikke konsekvente. Studier på idrettsutøvere eller menn trent for styrke med testosteronnivåer fra normal til høyder har oppdaget at D-AA ikke ytterligere økte nivåene og til og med redusert dem til høye doser (6, 7).

Nåværende tester indikerer at D-AA-kosttilskudd kan forbedre fruktbarheten hos menn med lave testosteronnivåer, mens de ikke kontinuerlig gir ytterligere fordeler hos menn med nivåer fra normal til høyder.

Videre forskning er nødvendig for å undersøke de potensielle risikoene og langsiktige fordeler av D-AA-kosttilskudd hos mennesker.

Kjøp online syre kosttilskudd av asparaginsyre.

2. Tog

I tillegg til å gjøre det bra med generell helse, kan trening regelmessig øke testosteronnivået og forbedre fruktbarheten.

Studier viser at menn som trener regelmessig har høyere testosteronnivå og bedre spermekvalitet enn inaktive menn (8, 9, 10).

Men du bør unngå å gjøre for mye trening, da det kan ha motsatt effekt og potensial for å redusere testosteronnivået. Få riktig mengde sink kan minimere denne risikoen (11, 12, 1. 3).

Hvis du sjelden trener, men du vil forbedre fruktbarheten din, gjør den fysiske aktiviteten en av dine hovedprioriteringer.

3. Ta nok vitamin C

Du er sikkert kjent med kapasiteten til vitamin C for å styrke immunforsvaret.

Noen tester indikerer at 8217; antakelse av antioksidant kosttilskudd, som vitamin C, kan forbedre fruktbarheten.

Oksidativt stress oppstår når nivåene av reaktive arter av oksygen (ROS) nå skadelige nivåer i kroppen.

Det skjer når kroppens antioksidantforsvar er overveldet på grunn av sykdommer, alderdom, en usunn livsstil eller miljøforurensende stoffer (14, 15, 16).

RO er konstant produsert i kroppen, men deres nivåer holdes under kontroll i friske mennesker. ROS høye nivåer kan fremme vevskader og betennelse, og øker risikoen for kroniske sykdommer (17).

Det er også noen tester at oksidativt stress og altfor høye nivåer av RO kan føre til sterilitet til menn (18, 19).

Anta ganske antioksidanter, for eksempel vitamin C, kan hjelpe deg med å motvirke noen av disse skadelige effektene. Det er også noen bevis på at vitamin C kosttilskudd kan forbedre kvaliteten på sperma.

Et studio på infertile menn viste at de 1000 mg vitamin C integratorene to ganger om dagen i maksimalt 2 måneder øker sædmotiliteten med 92% og antall spermatozoer på over 100%. Har også redusert andelen deformert spermatozoa på 55% (20).

Et annet observasjonsstudio på indiske industriarbeidere foreslo at 8217; ansette 1000 mg vitamin C fem ganger i uken i 3 måneder kan beskytte mot DNA-skade forårsaket av ROS i Spermatozoa.

Vitamin C kosttilskudd har også betydelig forbedret antall spermatozoer og motilitet, og reduserer antall deformerte spermatozoer (21).

Samlet sett tyder disse resultatene at vitamin C kan bidra til å forbedre fruktbarheten i infertile menn med oksidativt stress.

Imidlertid er kontrollerte studier nødvendig før du kan foreta endelige uttalelser.

4. Slapp av og minimere stress

Det er vanskelig å gå inn i # 8217; humør når du føler deg stresset, men det kan være noe mer enn å føle seg klar for sex. Stress kan redusere din seksuelle tilfredshet og kompromittere din fruktbarhet (22, 23, 24).

Forskere mener at kortisolhormonet delvis kan forklare disse negative effektene av stress.

Langvarig stress øker kortisolnivået, som har sterke negative effekter på testosteron. Når kortisol øker, har testosteronnivåene en tendens til å redusere (25, 26).

Selv om det er alvorlig, uforklarlig angst Det behandles vanligvis med narkotika, de mest milde former for stress kan reduseres med avslapningsteknikker.

Stresshåndtering kan være så enkelt som å ta en tur i naturen, meditere, mosjon eller tilbringe tid med venner.

5. Ta nok vitamin D

Vitamin D kan være viktig for mannlig og kvinnelig fruktbarhet. Det er et annet næringsrikt som kan øke testosteronnivået.

En observasjonsstudie viste at menn med vitamin D-mangel var mer sannsynlig å ha lave testosteronnivåer (27).

Et studio kontrollert på 65 menn med lave nivåer av testosteron og vitamin D-mangel støttet disse resultatene. L’3000 Vitamin D3 UI Inntak Hver dag i 1 år har økt testosteronnivå på ca 25% (28).

Høye nivåer av vitamin D er koblet til større sædmotilitet, men testene er inkonsekvent (29, 30).

6. Prøv Tribulus Terrestris

Tribulus terrestris, også kjent som punkteringsskrue, er en’ofte brukt medisinsk urt for å forbedre mannlig fruktbarhet.

Et studio på menn med et lavt antall spermatozoer har vist at rekruttering av 6 gram tribulusrot to ganger om dagen i 2 måneder har forbedret erektilfunksjon og libido (31).

Selv om Tribulus Terrestris ikke øker testosteronnivået, indikerer forskning at det kan øke testosteron libido-kampanjene (32, 33, 34).

Imidlertid er det behov for videre studier for å bekrefte sine afrodisiaksegenskaper og evaluere risikoen og langsiktige fordeler med # 8217; integrering med den.

7. Anta greske høytilskudd

Den greske høyen (Trigonella Foenum-Graecum) er et populært medisinsk og kulinarisk gress.

En studie av 30 menn som trente for styrke fire ganger i uken, har analysert effekten av den daglige rekruttering på 500 mg gresk høekstrakt.

Menn har opplevd en betydelig økning i nivåer av testosteron, styrke og fett tap, sammenlignet med en placebo (35).

Et annet studio på 60 sunne menn har vist at 8217; rekruttering på 600 mg tekstfen, et supplement basert på ekstrakter av greske og mineralhøyfrø, hver dag i 6 uker har forbedret libido, seksuell ytelse og kraften (36).

Disse resultatene ble bekreftet av en annen bredere studie på 120 sunne menn. L’Tar 600 mg tekstfen hver dag i 3 måneder forbedret selvdeklarert erektilfunksjon og frekvens av’seksuell aktivitet.

Videre har supplementet betydelig økt testosteronnivåer (37).

Husk at alle disse studiene har undersøkt de greske høekstrakter. Det er usannsynlig at hele gresk høen som brukes på kjøkkenet og i urtete er like effektivt.

8. Ta nok sink

Zink er et viktig mineral som er i høye mengder i matvarer av animalsk opprinnelse, som kjøtt, fisk, egg og krepsdyr.

Å få nok sink er en av hjørnesteinene av mannlig fruktbarhet.

Observasjonsstudier viser at et lavt nivå av sink eller mangel er forbundet med lavt testosteronnivå, dårlig sædkvalitet og økt risiko for mannlig infertilitet (38).

Også, L’Forutsetning om sinktilskudd øker testosteronnivået og antall spermatozoer i de som har lavt sinkinnhold (39, 40, 41).

Videre kan sinktilskudd redusere nedgangen i testosteronnivåene forbundet med overdreven mengder høy intensitetsøvelse (12, 1. 3).

Kontrollerte studier må bekrefte disse observasjonsresultatene.

9. Vurder L’Ashwagandha

Ashwagandha (Withania Somnifera) er en’medisinsk urt brukt i India siden antikken.

Studier tyder på at Ashwagandha kan forbedre mannlig fruktbarhet ved å øke testosteronnivået.

Et studio på menn med et lavt antall spermatozoer vist at Ashwagandha Root Extract 675 mg rekruttering om dagen i 3 måneder har betydelig forbedret fruktbarhet.

Spesielt har det økt antall spermatozoer på 167%, 53% sædvolum og sædmotilitet med 57%, sammenlignet med nivåene ALL’Start av studien. Til sammenligning har minimumsforbedringer blitt oppdaget blant de som fikk en placebo-behandling (42).

L’økning i testosteronnivåer kan delvis være ansvarlig for disse fordelene.

Et studio på 57 unge menn som har fulgt et styrketreningsprogram viste at det daglige forbruket på 600 mg Ashwagandha Root Extract har betydelig økt testosteronnivå, muskelmasse og styrke, sammenlignet med en placebo (43).

Disse resultatene støttes av observasjonstester som indikerer at Ashwagandha-kosttilskudd kan forbedre antall spermatozoer, sædmotilitet, antioksidantstatus og testosteronnivåer (44, 45).

10. Spis roten til Maca

L’Forutsetning om MACA Root Supplements kan forbedre libido, samt fruktbarhet og seksuell ytelse.

Roten til Maca er en populær vegetabilsk mat som kommer fra Central Peru. Tradisjonelt har den blitt brukt til sin evne til å øke libido og fruktbarhet.

Flere studier på menn har vist at 1217; ansette 1.5-3 gram rot av tørket maca i perioder opptil 3 måneder forbedrer selvrapportert seksuell lyst eller libido (46, 47, 48).

Studier tyder også på at roten til Maca kan forbedre seksuell ytelse. Hos menn med mild erektil dysfunksjon, L’rekruttering av 2.4 gram rot av tørket maca i 12 uker har litt forbedret den selvklare erektilfunksjonen og seksuell velvære (49).

L’rekruttering av 1.75 gram Maca rotpulver Hver dag i 3 måneder økte også antall spermatozoer og motilitet hos friske menn (50).

Disse resultatene ble delvis bekreftet av revisjonene, men forskerne bemerket at testene er svake og videre forskning er nødvendig før de kunne gjøre de endelige uttalelsene (51, 52).

Videre synes ikke Maca-rotet å påvirke hormoninnholdet. L’rekruttering av 1.5-3 gram rot av Maca En dag i 3 måneder hadde ingen effekt på testosteron eller på andre reproduktive hormoner hos friske og fruktbare menn (53).

Andre forslag

Mange ting kan bidra til å øke fruktbarheten, men det som fungerer for deg, avhenger av årsaken til dine fruktbarhetsproblemer.

Vær også oppmerksom på at fruktbarhet og libido vanligvis går hånd i hånd med din generelle helse.

Av denne grunn vil alt som best din generelle helse vil trolig øke fruktbarheten din.

Her er 8 ekstra forslag til å øke fruktbarheten og nummeret / kvaliteten på spermaen:

  • Føre en sunn livsstil. Malsan Lifestyle Practices kompromitterer generell helse, inkludert fruktbarhet (54).
  • Miste overflødig vekt. Bringe en ekstra vekt er forbundet med sterilitet. Hvis legen mistenker at vekten kan kobles til din infertilitet, diskutere vekttap som et av dine helsemål (55, 56, 57).
  • Begrenser alkoholinntaket. Unngå overdreven alkoholforbruk, da det kan redusere testosteronnivåene og kompromittere kvaliteten på sperma (58, 59).
  • Få nok folat. Noen studier indikerer at et lavt folatbidrag kan kompromittere kvaliteten på sperma (60, 61).
  • Sov nok. Sover nok er grunnleggende for å opprettholde helse. Begrenset eller overdreven søvn var også knyttet til dårlig sædkvalitet (62).
  • Lag en matbit med valnøtter. Spis mange matvarer som er rik på antioksidanter, som valnøtter, synes å være til nytte for fruktbarhet (63).
  • Vurder kosttilskudd. Antioxidant kosttilskudd ser også ut til å fungere. Noen tester tyder på at koenzym Q10 forbedrer kvaliteten på sperma (64, 65).
  • Unngå å spise for mye soya. Soya er rik på isoflavoner, som er forbundet med en lavere kvalitet på sperma (66).

Bunnlinjen

L’Infertilitet er ganske vanlig og påvirker mange menn rundt om i verden.

Hvis du har fruktbarhetsproblemer, er noe du kan gjøre, fokusere på å forbedre din generelle helse. Mange av de nevnte forslagene er nøkkelkomponenter av en sunn livsstil.

Det er ingen garantert løsning, men hvis ernæringsmessige mangler eller lave testosteronnivåer er faktorer som bidrar, er det sannsynlig at disse livsstilsforslagene kan hjelpe.