10 fakta om tarmene dine og hva som skjer

Bak kulissene er tarmene våre ansvarlig for å plassere kroppen vår. Mens slating av maten vi spiser, absorberer tarmene næringsstoffer som støtter kroppens funksjoner: fra energiproduksjon til energi og hormonbalanse, fra hudhelse til mental helse og til og med til giftstoffer og alle eliminering av avfall.

Faktisk om 70 prosent av immunforsvaret Det er plassert i # 8217; tarmene, så sørg for at vårt fordøyelsessystem er i perfekt form, kan være nøkkelen til å håndtere mange av våre fysiske problemer. Men som vi oversetter våre viscerale følelser til helse løsninger?

Din instinkt kan ikke være en bokstavelig stemme, men dets funksjoner kommuniserer i form av en kode. Fra den komplette stillheten til sultemidler og badvaner, finn ut hva som skjer inne.

1. Din poop er planlagt?

Normale poops kan forekomme hvor som helst tre ganger i uken til tre ganger om dagen. Selv om hver tarm er annerledes, har en sunn tarm ofte en ordning. Å sette tider i perspektiv, vanligvis tar det fra 24 til 72 timer fordi maten beveger seg gjennom fordøyelseskanalen. Maten kommer ikke i tarmkrasen (kolon) til da fra seks til åtte timer, Så etter å ha gått på toalettet. Så ikke skremme deg for å sitte på toalettet venter på dråpen (som kan føre til hemorroider).

Hvis programmet ikke er aktivt, kan det være forstoppelse. Forstoppelse har mange årsaker, dehydrering eller mangel på fibre til skjoldbruskkjertelproblemer, men den beste løsningen er å sjekke dietten før. Pass på at du drikker nok vann og inkluderer en rekke frukter og grønnsaker i kostholdet ditt.

PSST. Hvis du ikke pokker regelmessig, kan du holde maten du spiste dager, til uker siden. Avfall rundt lengre enn de burde også bety at de legger seg bort i kroppen din lenger, en potensiell årsak til stinkende gasser og andre helseproblemer.

2. Behandlet mat er romlige inntrengere

Del på Pinterest

Behandlede matvarer kan forårsake betennelse i belegget av vår mage-tarmkanal, det nøyaktige punktet der maten absorberes på. Tarmen din kan ikke gjenkjenne hva du har spist som fordøyelig mat og i stedet tolker tilstedeværelsen av matvarer som mais sirup med et høyt fruktoseinnhold eller kunstige ingredienser som A. aggressor & # 8221;.

Dette utløser en inflammatorisk respons der kroppen vår bokstavelig talt kjemper mot disse matvarene som om de var en infeksjon på 8217;. Flere integrert mat, som hel frukt, grønnsaker og ikke-maskinert kjøtt, kan redusere stresset som skaper på kroppen din.

3. Ikke alltid en glutenfan

Det er rettssaken den gluten øker tarmpermeabiliteten (også kalt «8220, tarm permeabilitet», selv om du ikke har cøliaki. Dette betyr at partikler som ikke-fordøyd mat og avfall og patogene midler som bakterier kan passere gjennom det kompromitterte belegget av Dells «-tykk, komme inn i blodet og forårsake betennelse og sykdommer generelt.

Den beste måten å se om Gluten er forbudt, er helt eliminering av gluten i minst 4 uker og se hva tarmen sier når jeg prøver igjen.

Pass på at du leser etikettene og lister over ingredienser! Hvete kan bli funnet i mange uvitende matvarer (som et bindemiddel, fyllstoff, etc.), Som tyggegummi, salat krydder, frites, krydder og mer.

Integrasjon med enzyme An-pep Det kan være nyttig for personer med glutenfølsomhet som må følge en langsiktig glutenfri diett, men ønsker å minimere symptomene fra / utilsiktet eksponering.]

4. Det blir bare prebiotisk

Hvis du nylig har tatt antibiotika, må du hjelpe tarmen din til å gjøre nye vennskap igjen. Antibiotika eliminerer alle bakterier, inkludert gode kjent som probiotika, som Lactobacillo og Bifidobacteria.

Prebiotika, som løk, hvitløk, asparges, bananer og belgfrukter, spiller en rolle forskjellig fra probiotika. De er matfibre som har gode bakterier i # 8217; tarmen bidrar til å gjenopprette mikrobiomet og kompensere for effekten av den endrede intestinale floraen. (P-piller kan også endre seg Ditt intestinale miljø også.)

5. Fyll i surkål!

Sammen med dine venners prebiotika trenger tarmen din en sunn dose av probiotika for å holde kroppssystemene dine sterke. Gjærede matvarer som kimchi, surkål, miso og tempeh og drinker som Kefir og Kombucha har livskulturer som hjelper tarmen til å bryte ned mat og forbedre immunforsvaret ditt.

Hvis du ikke allerede bruker gjærede matvarer, start med 1/4 kopp om gangen og fortsett for å få flere mengder. Fordyp deg umiddelbart med en større del kan forårsake fordøyelsessykdommer.

6. Du føler deg nede? Det kan være maten din

Når fordøyelsen er kompromittert, kan kroppen vår underprodusere nevrotransmittere, for eksempel serotonin. (95 prosent av serotonin Den er produsert i # 8217; mykt tarmen.) Et lavt nivå av serotonin er tilskrevet angst, depresjon og andre psykiske helseproblemer.

Det kan ikke være tilfelle av hver person med disse problemene, men rydde opp kostholdet ditt, kan lindre tåkenes tåke, tristhet og lav energi.

7. Sov sent på helgene

Ikke føl deg skyldig for å hoppe brunsj å ha en’nå mer under tepper, spesielt hvis du ikke sov godt i løpet av uken. Forskere undersøker fortsatt Tarm-søvnforhold For å sjekke om forbedringen av tarmhelsen vil påvirke søvn, men det er definitivt en sammenheng mellom dårlig søvn og # 8217; # 8217 bakteriell miljø;.

Få nok søvn Bidrar til å redusere kortisolnivået Og la tiden stå på G’tarmene å reparere. Så skyv masken for å sove på øynene og omfavne din neste morgen.

8. Sakte og konstant vinner løpet

Hvis du er en treg eater, gi deg selv et klapp på skulderen! Ta tid til å tygge maten bidrar faktisk til å starte fordøyelsesprosessen på nytt. Mens størrelsen størrer maten i mindre stykker med tenner og stimulerer produksjonen av spytt, signaliserer til resten av kroppen din, som nå er at fordøyelsessystemet går på jobb.

9. Slapp av i tankene dine for å gjenopprette ditt instinkt

Del på Pinterest

Mer avslappet, bedre vil du kunne mate kroppen din & # 8211; Og vi snakker ikke bare om fordøyelsen.

Stress kan endre instinktene dine, Forvandle den til et bur for ubehag sommerfugler. Søket viser Hva å ta tid til å meditere kan bidra til å lindre symptomer på tarmsykdommer. For et mer bevisst løft, finn ut hvilken spesifikk probiotisk belastning som er riktig for humøret ditt.

10. Ingen nyheter er gode nyheter

Hvis du ikke lenger har nyheter fra tarmen, blir du jevnlig eliminert, og du har ikke å gjøre med hevelse eller magesmerter, du har det bra. Hvis du kunne snakke, ville han takke deg for å ha holdt det matet og sunt og for å skape et stressfritt miljø for å blomstre kroppen din!

Kristen Ciccolini er en helhetlig ernæringseksperter basert i Boston og grunnlegger avGod heksekjøkken. Som en sertifisert kulinarisk ernæringsekspert, konsentrerer den seg om matutdanning og lærer til kvinner som er engasjert som å inkorporere sunnere vaner i sitt daglige liv gjennom coaching, matprogrammer og matlagingstimer. Når du ikke tørker opp for mat, kan du finne den opp ned under en yoga leksjon eller med høyre side på et rock show. Følg den oppInstagram.