1 person på 4 lidelse av kreft også overbeviser med depresjon: hvordan å håndtere det

Uavhengig av alder, livsfase eller omstendigheter, endrer en kreftdiagnose ofte visjonen din om livet og din tilnærming til helse og velvære.

Å leve med kreft kan gi deg en stor forandring i fysisk, følelsesmessig og mentalt velvære. En kreftdiagnose har en innvirkning på kroppen i negativ, vanskelig og ofte smertefulle måter.

Det samme kan også være verdt behandlinger og terapier mot kreft & # 8211; om det er kirurgi, kjemo eller hormonell erstatning & # 8211; som kan forårsake ytterligere symptomer på svakhet, tretthet, tåkete eller kvalme.

Mens en syk person med kreft arbeider for å håndtere den betydelige effekten som sykdommen og behandlingen har på egen kropp, må de også konfrontere den potensielle effekten på deres mentale velvære.

Kreft har en enorm mengde følelsesmessig vekt og noen ganger manifesterer seg gjennom frykt, # 8217; angst og stress.

Disse følelsene og følelsene kan starte små og håndterbare, men med tidenes gang kan de bli mer slitsomt og komplisert å håndtere, og bringe til slutt i noen tilfeller til klinisk depresjon.

Slik identifiserer du tegn på depresjon og angst og hva du skal gjøre når du ser dem i deg selv eller i en kjære.

Depresjon og kreft

Depresjon er ganske vanlig hos mennesker som bor med kreft. Ifølge L & # 8217; American Cancer Society, Om 1 personer ut av 4 Med kreft de har klinisk depresjon.

Symptomene kan omfatte:

  • Følelser av tristhet, tom eller fortvilelse
  • Tap av interesse eller glede i ting
  • Vanskelighetsgrad å tenke eller konsentrere seg
  • Høye nivåer av tretthet, tretthet og utmattelse
  • Tanke, bevegelser eller sakte ord
  • Kvalme, magesmerter eller fordøyelsesproblemer
  • stemningsendringer, inkludert agitasjon eller rastløshet
  • Søvnforstyrrelser, inkludert søvnløshet eller overdreven søvn

Denne listen over Depresjon symptomer kan overlappe med bivirkningene av kreft og behandlinger mot kreft.

Det skal bemerkes at depresjon generelt er mer varig, mer intens og mer gjennomgripende enn midlertidige følelser av tristhet. Hvis disse følelsene er tilstede i mer enn to uker, er du sannsynlig at du eller en kjære kreft du lider av depresjon.

Forebygging av selvmord

  • Hvis du tror at noen er i umiddelbar risiko for uselviskhet eller skade en «8217 annen person:
  • • Ring 911 eller det lokale nødnummeret.
  • • Hold deg hos personen opp til # 8217; redning ankomst.
  • • Fjern eventuelle våpen, kniver, narkotika eller andre ting som kan forårsake skade.
  • • Lytt, men ikke døm, diskutere, true eller skrike.
  • Hvis du eller noen du kjenner, vurderer du selvmord, be om hjelp av en direkte linje for forebygging av kriser eller selvmord. Prøv den nasjonale selvmordsforebyggende livslinjen på 800-273-8255.

Angst og kreft

L & # 8217; Angst kan også manifestere seg i mennesker med kreft og kan dukke opp så milde, moderate, intense eller mellomliggende variasjoner.

Vanlige angstsymptomer kan inkludere:

  • Overdreven og intens bekymringsfull
  • Følelser av rastløshet og irritabilitet
  • Vanskeligheter med konsentrasjon eller fokusering
  • Vær fysisk avhandling og ikke i stand til å føle seg rolig

Folk som bor med kreft, kan bruke en betydelig tid på å bekymre seg for deres fremtid, familie, karriere eller økonomi. Denne angsten kan forbruke mange aspekter av livet og redusere deres evne til å jobbe.

Intense perioder med angst kan bli til panikkanfall. Panikkanfall er perioder med sterk angst som vanligvis varer mindre enn 10 minutter (selv om noen rapporterer at deres panikkanfall varer lenger).

Tegn på et panikkanfall kan inkludere:

  • En økning i hjertefrekvensen
  • pust
  • Følelser av nummenhet, svimmelhet og fantastisk
  • Varmeflammer eller kaldt svette

Tips for å takle kreft, L & # 8217; angst og depresjon

For noen som allerede kjemper kreft, den ekstra utfordringen med å møte depresjon eller # 8217; angst kan virke skremmende. Vær oppmerksom på din mentale helse vil gi deg flere ressurser for å ta vare på din fysiske helse.

Når du starter styringsprosessen til din mentale helse, er det viktig å unngå negative håndteringsfunksjoner, være ærlig og åpen med de rundt deg og søk hjelp.

Hva å gjøre:

  • Ikke unngå problemet, og jeg håper det går bort. Høyere nivåer av angst er sjelden lindre uten å takle problemet i spørsmålet.
  • Ikke bedra andre ved å fortelle dem at du er okay. Det er ikke riktig for deg eller for dem. Det er greit å snakke og la andre vite at du ikke er i orden.
  • Ikke stole på alkohol eller andre stoffer for å redusere depresjon og # 8217; angst. L & # 8217; Automodikasjon vil sannsynligvis ikke forbedre symptomene og kan til og med legge til andre problemer.

Hva å gjøre:

  • Godta dine følelser og oppførsel. Hva du føler, tror du eller gjør det ikke galt. Diagnosen av kreft kan være en vanskelig tid for alle. Ta et skritt tilbake for å observere og godta disse følelsene før du prøver å endre dem.
  • Snakk med dine kjære eller med en terapeut av dine tanker og følelser. Vendt depresjon og # 8217; angst kan være undertrykkende å møte deg selv. Snakk med de menneskene du stoler på, vil hjelpe deg med å utdype, godta eller til og med validere dine følelser og vil gi deg måter å takle.
  • Konsentrere deg om din fysiske helse. Når helse begynner å bli verre, slutter noen mennesker å håndtere deres fysiske behov for frustrasjon. Men nå er det på tide å spise godt, hvile nok og trene til det beste av dine ferdigheter under diagnose og behandling.

Kreft påvirker fysisk og psykisk helse.

Kombinere den samlede effekten, og gjenkjenne at du ikke er alene og har tilgang til hjelp og støtte, kan du bekjempe kreft på begge fronter.

NewLifeoutLook Målet er å styrke folk som lever med kronisk psykisk helse og fysisk helse, og oppfordrer dem til å omfavne et positivt perspektiv. Deres artikler gir praktiske råd fra folk som har direkte erfaring med kroniske sykdommer.